2015-05-26

Upphämtning

Och där hann själen och självet ifatt kroppen.

Redan inatt hörde jag hur Q hostade. Imorse kände han sig förkyld vid förfrågan men verkade gräsligt pigg. En vanlig dag hade vi kanske skickat honom till skolan, men imorse var det kallt och mulet och dessutom friluftsdag.

O leder ett stormöte idag med massa långväga resande, så fast jag egentligen har rätt mycket att göra var vabbfrågan klar. Men det löste sig med ett telefonsamtal.

Dagen har varit alldeles underbar. Efter frukost löste vi korsord. Varför bekymrar jag mig alls över hans bristande intresse för läs- och skrivläxor när han gissar både asteroid och semesterledig?

Sedan fick jag gå och träna en timme medan Q tittade på film med instruktion att springa in till pensionerade grannen om något hände.

Sedan åt vi lunch, konversationen var helt i paritet med lunchsnacket på jobbet, om inte trevligare. När jag och Q är ensamma blir han så stor och förståndig.

Därefter åkte vi till en secondhand och lämnade några kassar med utrangerade böcker och urvuxna kläder. Hem kom vi med två påsar glaskulor, två Kalle Anka-pocket, hallspegel och vedkorg till stugan. Vi hämtade Y tidigt, han blev själaglad över storebrors fynd.

Jag sitter på gården och njuter av fågelsång och harmoniskt lekprat, bröderna delar upp sina nya glaskulor.

Känner mig som världens bästa mamma till världens bästa barn.


6 kommentarer:

  1. Vabb är så välgörande ibland! Skönt att ni kunde njuta!

    Maria

    SvaraRadera
  2. Tänkte på dig när jag läste detta.
    http://www.pedagogvarmland.se/artikel/12-tecken-pa-att-du-kan-ha-en-sarbegavad-elev
    /Maria

    SvaraRadera
  3. Jadu.. det var intressant. Jag har tidigare avfärdat tanken att Q skulle vara särbegåvad. Han är smart, visst är han det, men jag har ändå tyckt att han ligger på någon sorts medelnivå, och att det faktum att han är bra på stavning och ordförråd beror på att jag läser mycket för honom, osv.

    Men det är mycket i artikeln som stämmer, inte minst detta med att ogilla avbrott, att inte vilja vara nybörjare, att vara självkritisk. Värt att fundera på!

    SvaraRadera
  4. Vilken fin vab-dag.
    Hörde du på meny idag? Det handlade om koreansk mat. Har ni funderat på att till Korea på semester när grabbarna är små? Du behöver inte svara om du inte vill, funderar själv på en ren badochmatsemesterresa till Kina./Stella

    SvaraRadera
  5. Hörde påannonsen! Absolut, vi funderar på en semester inom några år. Innan Q kommer i puberteten men när Y är lite större.

    SvaraRadera
  6. Jag längtar lite till det där med lite större barn. Vilken mysig dag ni haft! Själv har jag en treåring och en 7 månaders, tjat och mycket bärande.
    Men alla åldrar har väl sin charm.
    Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera