2015-03-25

Slitvarg och ordervägrare

Igår var en Tycho Brahe-dag. Vi kom hem till ett nystädat hus, men också till en trasig kökskran och ett sorgmodig lapp med ledsna gubbar och hjärtan. Vår rara och duktiga städerska varken pratar eller skriver särskilt bra svenska. Hon visste inte varför kranen gått sönder, men det vet nog vi. Ikea-kvalitet.

Sedan gick jag för att möta Q i skolan. Han sken upp när han såg mig, men glädjen blev kortvarig. Jag upptäckte nämligen att hans nyinköpta gympaskor var trasiga. Tvärs över tårna gick rejäla olagbara revor. Han har inte haft skorna i två veckor ens.

Q hängde med huvudet och visste inte alls vad som åstadkommit detta. Hoppstylta, kanske.

Jag grälade faktiskt inte särskilt, men Q började ändå gråta. När vi kom hem blev han ännu mer upprörd och stängde in sig på sitt rum och bankade i väggen och blockerade dörren med byrån.

Häromdagen läste jag igenom blogginlägg från i höstas, och tänkte då att Q lugnat ner sig sedan dess. Det stämmer nog, han är ganska harmonisk nu men humöret har han förstås kvar.

Jag med. För hans utbrott gjorde mig ännu argare. Nej, det är inte alls sant som du påstår att jag bryr mig mer om gympaskorna än om dig. Jag köper skor till dig, fina skor som du blev glad för, för att jag bryr mig om dig, men jag blir arg när du inte sköter om dem! Det är inget konstigt det här, att du råkar göra hål på skorna och att jag grälar på dig för det, måste det bli en härdsmälta av det hela?

Jo, tydligen. Efter en stund gav jag upp och la mig på sängen och läste en stund. Q kom och la sig bredvid mig och grät och hulkade men lugnade sig så småningom. En banan senare var han ännu mer resonabel och kommunikativ och berättade att han bråkat med en kompis under dagen också.

Jag hostade, och hostade. Börjar du bli sjuk, undrade O. Jo, kanske. Numera är det hostan som är värst. En slurk av Y:s astmamedicin gjorde susen.

På kvällen när barnen somnat ringde mamma och jag relaterade våra vedermödor. Q är otrolig, det är hål på alla hans ytterkläder! Jag tror det är fem hål på överdragsbyxorna, och idag hade han fullt med sand i håret. Jag undrar om han rullar sig på skolgården?

Mamma skrattade. Jag läste häromdagen att dagens barn är alltför stillasittande, de bör vara ute en halvtimme varje dag och bli rejält svettiga åtminstone tre gånger i veckan, och då tänkte jag att jag sannerligen inte behöver oroa mig för mina barnbarn ur den aspekten!

Närå. Och det är ju en god sak.

Sedan berättade jag hur grälet avslutats. Efter middagen fikade vi, och Q kletade med chokladkakan som han och O bakat i söndags. O förmanade honom, och Q muttrade till svar. Vad sa du? Mutter. Hör du vad han säger, Helga? Mutter. Vad säger du för något?

- JAG SA: JAG TAR BARA ORDER AV MAMMA!

5 kommentarer:

  1. Vadå, använder han överdragsbyxor? Sluta omedelbart att gnälla! ;-) Min pojke har vägrat överdragsbyxor sen i början av februari. Och han använder endast mysbyxor, allt annat är fult och obekvämt. Det är tur att det finns mysbyxor för 75 kronor paret på Lager 157 då det blivit en jävla engångsartikel hemma hos oss.

    SvaraRadera
  2. Hahaha, tack för perspektivet Anka! Jo, han gillar faktiskt överdragsbyxor vilket är tur eftersom de brukar vara stela av lera och behöva maskintvätt minst en gång i veckan.

    Mysbyxor är favorit även här, men det går att övertala till jeans ibland.

    SvaraRadera
  3. "Jag tar bara order av mamma" är oslagbart! Din mammas perspektiv är också fint.

    Man ska väl ha sönder kläder när man är i den åldern? Gör det nåt - går det inte bara att lappa med såna där lappar man stryker på? Skor är ju värre att laga. Men går det inte att reklamera dom? Skor till en nioåring ska väl hålla för lek i allsin dar.

    SvaraRadera
  4. PS En 49-åring i min närhet får såna där härdsmältor när det är något annat som trycker honom också.

    SvaraRadera
  5. Strykpålappar åker av lite för lätt, de måste sys fast, vilket jag inte alltid orkar. Till överdragskläder finns ganska bra klisterlappar, tack för påminnelsen.

    Men skorna är olagbara. Vet inte om man kan anse att de utsatts för normalt slitage.

    Nåja. Sedan Q var liten har jag tidvis mässat: smutsiga barn är lyckliga barn, smutsiga barn är lyckliga barn för mig själv.

    SvaraRadera